Friday, November 26, 2010

Bunga lavender......idaman hati

Assalamualaikum..........
Salam segar salam siaran....Ececeh....kasi can ambik mood pengacara jab.hikhik.Alhamdulillah bila kita menghargai dan menikmati alam minda kita jadi cergas dan tenang kan. Jadi aku ingin menenangkan minda kawan dengan lavender blue ini.

Serba sedikit info yang aku dapat tentang lavender...............

Bunga lavender adalah ahli dari keluarga Labiatae, juga disebut mint. Dalam Lavandula genus ada 39 jenis lavender. Warna bunga berkisar daripada biru, lavender, merah muda atau ungu ke putih murni.

Lavender asli adalah dari wilayah Mediterranean, selatan ke Afrika utara, dan timur ke India tenggara. Ini telah ditanamkan selama ribuan tahun dan telah ditanam di seluruh dunia.

Keistimewaan Minyak Lavender:

1.Bahan antiseptic

2.Aroma terapi untuk menghilangkan stress

3.Ubat tradisional untuk sakit kepala,minyak urut atau luka.

4.Bahan pewangi yang digunakan dalam minyak wangi dan lain2.

http://www.gardenguides.com/70337-lavender.html Panduan # ixzz16S3NXLK0
Tu dia kan...............Saujana mata memandang betapa indahnya kebun bunga lavender ni kan. Kalaulah dapat lihat sendiri nih.....haih tak tahu nak katalah.SUBHANALLAH.
Tiba2 lak rasa cam teringin jer nak bunga lavender macam ni kat rumah kecilku ini. Cantikkan?? Memang dah lama pun usha dihujung-hujung mata katanya........ Shopping????Mungkinkah???Mungkinkah?????Huhuhu.....
Cam biasa nilah decor yang aku ada....sikit jer kan, agak2 korang nampak tak lavender kat dalam vase tu. Macam tak nampakkan. Sebab memang sangat sikit mekarnya di situ.....
Ok2....aku zoom sikit ... kan....cuma ada dalam dua tangkai jer.....SEDIH!!!!!! ( Wah!!! Entry macam ada udang di sebalik jer ) Babah!!!!!!Where are you.....Hiding somewhere???HUHU.

3 comments:

meen said...

akaaaaaaakk...saya suka lavender!!! sgt cantik dan wangi!!

selalu kat rumah pasang aroma stick lavender bila stress..terus jiran2 ingat umah saya berhantu sebab wangi dan semerbak gitu..haha

atie said...

Samalah kita, kalau mandi guna yang wangian lavender sangatlah best......
Hantu?????hahhaha.Takkan hantu wangi camtu kut huhu

|| sue-imanja || said...

walaupon tk dapek nak buat konsep english, namun rumah ku tetap ado lavender ni...suka sgt...cantik!