Sunday, May 22, 2011

Kejadian Tanah Runtuh di Hulu Langat...


Mangsa lihat pergerakan tanah

HULU LANGAT 21 Mei - Seorang mangsa yang terselamat dalam tragedi tanah runtuh di Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Kebajikan Madrasah Al-Taqwa, Felcra Semungkis, Batu 14, di sini, hari ini, melihat dengan jelas pergerakan tanah di atas bukit berdekatan.

Wan Ahmad Hezzamullah Wan Ahmad Hazim, 15, berkata, sebaik sahaja melihat situasi bahaya itu, dia segera menjerit meminta semua orang yang berada di dalam khemah dan sedang berlatih nasyid supaya menyelamatkan diri.

Katanya, dianggarkan seramai 30 orang sedang berada di bawah khemah dan dewan makan bersebelahan serta sibuk membuat persiapan menyambut kehadiran rombongan Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas).

"Sebahagian daripada kami ada yang sibuk menyiapkan pentas dan sebahagian lagi berlatih untuk persembahan nasyid. Pada mulanya (tanah runtuh) kecil sahaja namun menjadi runtuhan besar tidak lama kemudian," katanya ketika ditemui pemberita di sini hari ini.

Tambahnya, sejurus kejadian tanah runtuh berlaku hanya empat daripada mereka termasuk dia yang berada di bawah khemah melarikan diri manakala selebihnya terperangkap di bawah runtuhan.

Mangsa kedua yang terselamat, Mohd. Faizal Isni, 17, memberitahu, semasa kejadian dia sedang membantu rakan-rakan menyiapkan pentas dan tiba-tiba terdengar bunyi retakan dan tanah jatuh menimpa khemah.

"Mujurlah saya sempat melarikan diri kalau tidak, tak tahulah apa yang terjadi," katanya.

Seorang lagi mangsa, Mohd. Jihad Jalal, 14, dari Puchong, Selangor, berkata, dia dapat merasa gegaran sebelum tiba-tiba berlaku runtuhan.

"Saya dapat rasakan seperti ada sesuatu yang tidak kena dan cuba lari. Malangnya badan saya tiba-tiba tertimbus oleh tanah dan batu-bata sehingga paras punggung menyebabkan saya terperangkap," katanya.

Mohd. Jihad yang baru tiga bulan menetap di situ berkata, dia bernasib baik kerana diselamatkan penduduk yang datang membantu.

Sementara itu, seorang lagi penghuni yang hanya dikenali sebagai Mohd. Iman, 14, memberitahu, ketika kejadian dia berada di bangunan asrama dan sedang menuju ke dewan makan tersebut.

"Sebaik sahaja nampak kejadian itu, saya menjerit meminta mereka menyelamatkan diri. Ketika itu, saya nampak beberapa rakan sedang mengesat kerusi di dalam khemah tersebut," katanya.

Berita dipetik daripada UTUSAN online

Al-Fatihah buat keluarga mangsa.

No comments: