Monday, February 16, 2009

Rendang ayam maman dan sambal bilis......

Memang lama tul aku tak masak kat blog nih kan... em bukan tak masak kat blog aje kat rumah pun agak kemalasan lahh...apa lah nak jadi dengan ummi Ammar ni.....Kemalasan yang melampau ditambah dengan sibuk. Hari2 balik sekolah lambat ,so masak ikut dan jelah. Simple2 ajer...Hari ni agak rajin sebab menu hari ni adalah kegemaran aku dan anak aku...hihihi.


Menu pertama...rendang maman. emm...mungkin ramai yang tak biasa makan kan. Agak2 kenal tak dengan sayur maman nih. hahaha. Sayur ni sayur kampung yang biasa dijual oleh makcik2 kat pasar minggu tau. Ataupun kat pekan sari Temerloh pun adaaa....kg aku le.
OK...mula2 tumbuk cili api,kunyit,bawang putih,bawang merah ditumbuk. Setelah itu gaulkan sekali semua bahan dengan ayam sampai empuk dan mesra.Lepas tu masukkan santan. Tunggu hingga masak dan kuah agak pekat.Letakkan juga asam keping.

Akhir sekali masukkan maman. Masak lagi hingga kuah kering dan berminyak. Macam rendang tulah. Dah siap...senang kan. Tapi aku tak pastilah ada orang suka sebab rasa dia agak pahit2 manja gitu. Bagi aku yang selera kg ni memang suka sangat. Walaupun nak masak tu lama jugak lah.Selalunya aku dan adik beradik makan waktu raya, akak aku lah yang masak. hehe.

Menu kedua...sambal tumis ikan bilis dengan petai. Apaaaa???? busuk... tapi sedap.hahah.Aku buat kering2. Ikan bilis dan petai digoreng terlebih dahulu. Ini memang kegemaran aku sejak azali lagi... ibarat kata arwah mak aku, masa aku umur 4 tahun makan sambal tumis duk atas meja meratah sampai habis. Buruk kan perangai aku dengan sambal tumis ni...sekarang ni anak aku pulak bawak pinggan duk meratah kat depan TV. Adeeeh, salah sape tu ekkkk....

Emmm... ada siapa2 yang nak teman aku makan. Nampak cam sikit je nasi aku tu...saje tunjuk sikit karang kata aku kuat makan lak. hahaha. Jooooomm makan. Aku dah letih dan lapor sangat tau. Selesai masak aku dapat makan kul 4.30 petang. Adeeeh....Anak2 dan suami dah makan awal tadi dengan berlaukkan ayam goreng jeeee...maklumlah balik tadi pun dah dekat kul 3. Lapar dah katanya.....

Aku tidak keseorangan tau....masih ada yang menemani. Setia menungguku....so sweet kan.

Juga ditemani oleh cucu cicit kucing jiran aku dulu iaitu kak lela. Kata anak aku lah... ini kucing alia dan alissa ummi... em iyolah.....So alia dan Alissa... tengok kucing ni kalau rasa rindu yeee....
Comel kan.

15 comments:

ija said...

kak tie..my faberet too..wah..dah namanya org pahang kan..lagi kaw kalo maman tu kita jerukkan..wahhhh..rasa nak balik umah mak je...

atie said...

ijah~memang selera kita ni sama lah ijah, kata orang pahang...

alia said...

alia pun dah lupa tu kucing alia and alissa.buat apa kucing tu datang umah acik tie.?

(¯`v´¯)♥nrina♥(¯`v´¯) said...

alamakhai..lambat plak baca blog nie..ada lagi tak..nak datang rumah boleh ngeh ngeh ngeh...

jgn ler bagi kita jeles..sedap sgt tu...

*Azie* said...

kak tie sedapnyer mai pas sini ckit...

SUZIE APAI said...

1st time tgk lauk cam ni...klu saya, sayur mamam tu cicah budu...fuhh meletoppp kebabooo...begitu dasyat rasanyer!!! Bleh yer msk camni maman tu. Kt Jb ni ader ke tak ye...?? harus haruk laki lps ni sbb dh lama benor tak mkn maman!!!

De' Sal said...

amboi! mkn tak ajak orang ya,abe kiman mkn ke maman tu.

atie said...

alia~tulah... afiq kata dia tengok masa kucing alia tu beranak. emm.. kucing tu memang selalu duk rumah acik tie...

atie said...

nrina~memanglah sedap bagi yang suka...nak datang ekkk, boleh kita sama2 cari maman haha

atie said...

azie~Hihihi... klau dekat dah pas kat azie dah nih...

atie said...

suzie~sedap suzie masak camni...tak caya tya ija hihi...kat johor takde maman ker???? lor...

atie said...
This comment has been removed by the author.
atie said...

sal~tak ajak eekk, buat lupa lak. hihi...em abang kiman tak makan pun maman tu, kaktie dengan anak2 je...

yazeema said...

kak atie..sodapnya..wat perut jadi lapar plak tggk...baru kali ni tggk sayur maman tu...sambal tumismu ituw memikat kalbu...dugaan tuk org nak berdiet ni hehehe

atie said...

yazeema~hahaha...dah comel pun diet lagi ke dik...