Tuesday, December 21, 2010

Aktiviti berfaedah di Musim cuti

Motivasi remaja dengan Al-Quran


Para peserta yang terdiri daripada golongan remaja ini berpeluang untuk meningkatkan kemahiran dalam pembacaan al-Quran.


APABILA tiba musim cuti sekolah, banyak kem cuti sekolah yang ditawarkan. Apatah lagi ia dipromosikan dengan pelbagai pendekatan dan nama.

Ada yang memfokus kem ibadah, kem motivasi, kem tarbiah dan tidak kurang juga kem-kem tahsin. Kesemuanya boleh dikatakan bermatlamat mengisi ruang waktu cuti persekolahan dengan aktiviti bermanfaat.

Lumrahnya, rata-rata ibu bapa yang beragama Islam suka menjurus dengan mendaftarkan anak-anak mereka ke kem-kem yang berunsur keagamaan.

Pun begitu, sejauh manakah keberkesanan kem-kem tersebut kepada individu selepas menghadiri kem-kem berkenaan?

Segelintir kanak-kanak ini berjaya berubah daripada baik kepada lebih baik. Malahan ibu bapa yang pernah menghantar anak-anak mereka ke kem-kem cuti sekolah, memberikan reaksi positif. Tidak kurang juga yang tiada perubahan dan sedikit sangat yang menjadi semakin teruk.

Ramai pesertanya yang pernah mengikuti program ini mengakui asalnya mereka mengikuti program Motivasi al-Quran ala Madrasah anjuran Tahsin Al-Quran Training Centre (TQTC) ia diiringi dengan perasaan yang berat kerana tempoh programnya yang panjang serta tidak kurang juga yang pergi sekadar mengikut arahan ibu bapa masing-masing.

Namun, selepas 14 hari berjauhan dengan keluarga serta tinggal di kawasan terpencil, perasaan 'terpaksa' telah bertukar menjadi seronok, bersyukur dan ia dianggap pembuka peluang menimba suatu pengalaman yang lain daripada lain. Malah tidak kurang juga, ada di antara mereka telah dan sanggup menyertainya untuk beberapa kali.

Di samping itu juga, pengasas program ini yang juga selaku Pengarah Urusan TQTC, Mohd. Nasir Rustam al-hafiz berkata, perkhemahan itu sebenarnya memberi peluang para peserta yang terdiri daripada golongan remaja untuk meningkatkan kemahiran dalam pembacaan al-Quran dan mempelajari perkara-perkara lain berkaitan pembinaan sahsiah peribadi Muslim.

"Kita perlu menjadikan al-Quran sebagai cara hidup. Isikan hati-hati mereka dengan ayat-ayat suci al-Quran sebelum melangkah lebih jauh lagi. Sebab itulah, modul latihan yang dianjurkan menekankan matlamat untuk melahirkan anak yang menjadikan al-Quran sebagai budaya hidup, di samping menerapkan nilai-nilai murni di dalam kehidupan seharian mereka.

"Anak-anak yang dididik dengan nilai-nilai agama lebih mudah menerima pendidikan akademik kerana hati mereka yang sudah dibersihkan," kata Mohd. Nasir yang memiliki cita-cita yang sama bersama isteri tercinta, Asni Mansor Al-Hafizah iaitu mengelakkan remaja terlibat dengan gejala tidak sihat pada peringkat awal pengwujudan program ini, kira-kira 10 tahun yang lalu.

*Ok sangatlah kalau cuti2 nih dapat hantar anak2 ke kem macam nih kan. Nak maklumat yang tepat klik SINI

No comments: