Wednesday, December 22, 2010

Daging Salai Cendawan

Assalamualaikum semua.....
N3 adalah auto publish sebab owner sedang bercuti di kg halaman.
Apapun jom share resepi yang sangat sedap nih, orang Pahang kalau dengan masak lemak ni memang suka sangatlah. Akulah....orang pahang lain aku tak tahu....

Bahan-bahan:

600 gm daging salai
2 cawan cendawan kukur
15 tangkai cili padi - ditumbuk
2 cm kunyit hidup - ditumbuk
1 biji kelapa - ambil santan pekat dan cair
5 ulas bawang merah - ditumbuk
1 helai daun kunyit - ditumbuk
Garam secukup rasa
1 batang serai

Bahan Giling:

2 sudu besar ketumbar - disangai dan tumbuk halus
1 sudu kecil jintan manis - disangai dan tumbuk halus

Cara Menyediakan:

1. Didihkan santan cair bersama daging salai, bawang, daun kunyit, serai, kunyit hidup, bahan giling dan cili.

2. Masukkan santan pekat, diikuti cendawan serta garam. Biarkan mendidih lagi sambil dikacau sebelum diangkat.

Resepi yang sedap nih aku cilok kat SINI yer.... Biasa kalau kakak aku masak daging salai dengan maman. Cubalah pulak dengan cendawan. Nampak cam sedap gek nih....

SELAMAT MENCUBA YER.....( terutamanya Mektie tu)

Musim-musim hujan nih ada tak sapa terjumpa cendawan kat belakang rumah.Kat kampung la...Kalau kat rumah teres kita tu ada ke????? Kalau cendawan sisir nih selalu ada kat batang pokok kan, dulu2 aku pun pernah kutip dengan kakak aku.Best jer ingat masa tuh.

3 comments:

Sidratul Muntaha said...

huahuaa
kak yatie dah rajin berblogging blik!
yuhuuuu!
ehee..
aku org selangor tpi aku suke daging salai masak lemak ciliapi nih.
nak2 klu daging rusa.
ehehehe

Zura said...

uuuiii...menyelerakanlah kak tie...

atty's said...

salam tie..ya allah shedapnya t..kelaparan dah nie