Wednesday, January 7, 2009

Berhentilah menangis ... huhuhu

Hari ni hari yang ketiga persekolahan, aku dah mula kenal anak2 aku tahun ini, ada seorang anak tahun1 yang teramatlah problemnya... aku pun baru pertama kali masuk kelas tu... so guru kelas dah siap wasiat macam2 sebelum meninggalkan kelas. Aku pun masuk nampaklah murid yang berjuraian air mata, adeeeeeh...

Aku cuba slow talk dengan dia... bla bla bla... tapikan dia asyik sebut mak..mak. sabar2 ok, aku tengok dia macam tak faham je... so aku speaking london la plak. Akhirnya menjadik... rupanya dia tak reti bahasa melayu, aku teruskan mengajar... cuba buat2 tak nampak agar dia tak dilanda perasaan sangat kan... tapi tulah kadang2 menangis... bila aku suruh duduk dia duduk ler.Bila tiba angin sedih dia akan tarik tangan aku sebut mak...mak. Aduh laaaaa... aku cuma cakap , good girl , dont cry ok, never mind, sit down and BLA...BLA.

Tiba2 dia mintak nak pergi toilet... aku bagilah kan... karang tak pasal2 terkencing pulak kat dalam kelas. Aku suruh kawan dia temankan... lama aku tunggu tapi tak masuk2 pun budak nih... aku mulai risau takut2 dia lari pulak...Aku pun cari satu sekolah dan jumpa dia kat kantin. Sambil aku pujuk tu... aku kata nak bawak dia jumpa mak barulah dia senyap dan ikut aku masuk kelas balik. Adeeeh... kena pandai ayat jugak ni nampaknya...

Baru hari ketiga nih...dah macam2, tapi aku kagum dengan guru kelas tahun 1 yang sangat sabar. Memang sabarlah... layan murid supaya dia tidak menangis lagi. Aku yang cuma masuk kadang2 pun dah gelabah... maklumlah dengan anak murid aku boleh sabar lagi. Kalau anak sendiri memang tak boleh sabar dah. My hubby selalu cakap..... Tie nih kalau dengan murid ok jer... kalau mengajar anak sendiri menyinga bukan main. Entah lah... memang aku tak boleh sabar ajar anak sendiri rasa tak puashati kalau anak lambat faham dan menangis .

Harap lepas2 ni semuanya kembali ok, kepada ibu bapa yang ada problem anak menangis... banyak lah sabar, mereka dalam proses nak menyesuaikan diri dengan persekitaran sekolah dan pembelajaran pastinya.

Harap korang tak boring dengan n3 sekolah je aku ni kan ... kata blog cikgu... hehehe.

16 comments:

meen said...

hmmm kalau meen pun lagi la tak reti nak handle budak2 kecik tahun 1 yg nangis2 camtu kak..sbr je la kan..mmg respect kat cikgu2 yg sabar melayan karenah dorang tu

atie said...

meen~betul tu ..kena banyak sabar.hehe

DrSam said...

macam-macam ragam perangai budak-budak ni. namanyapun budak-budak.

Ciklinn said...

alahai....syokknyer layan budak2..mihahaha sesekali oklah kan..kalu tiap2 hari...adeh..apapun jasa mu guru tetap dikenang...

cikgu sekolah linn sampai skrg kenal linn sbb duk nangis dalam kelasss... wakakkaakkakaakka

cikgu mengajar kat mana yerk?

atie said...

Drsam~memang...macam2 ada.hihihi

atie said...

ciklin~memang syok.. kahkah, kaktie ngajar kat pahang niha.

Anonymous said...

mcm2 ragam yer.. hehehe semoga cikgu kat tie (wah boley gitu) sabar melayan kerenah anak murid.. cam ne laa cik mya lak nanti hehehe

ANAKIRANA said...

wah mmg menguji kesabaran kan..mesti kat atie ni penyayang n enyabar org nya..hehe...saye ni tak sabr sket..agaknya sbb tu ler sy tak dpt keje cikgu :)

suzieapai said...

hehhe...pnh jd cikgu ganti bersalin kt kmpung dulu. bdk2 drjh 1 mmg mcm2 hal.ajor kt depan, dia kuar kot blkg..bila kita kejor&panggil, dia kejor kita balik..huh mmg dasyat!!

atie said...

watie~setakat nih boleh sabar lagi.. tapi kalau budak besar kurang ajar boleh hangin satu badan jugek.

cik mya sekolah pasti comelkan.

atie said...

na~sabar??? hei..dengan murid boleh lah sabar sikit.... hahaha. Tapi dengan anak sendiri...siap!!!

atie said...

suzie~ooooh suzie pernah jadi cikgu yek....best kan.heh heh

CuTeMiUt78 said...

emm.. cam anak sedara kita..masuk darjah 1 nangis je.. tak pasal2 ibu dia kena tunggu kat luar kelas.. tapi mula2 je dia cenggitu.. pastu.. masuk hari ke3.. ok dah.. tu pun sebab ibu dia dah start keja..

atie said...

Cute~biasa la tu... budak ni mula2 tu kena puji lebih sikit.... barulah senyum dan kembang hati tu.

grow2g3th3r said...

kak tie,.. dla pun sangat2 impressed ngan kerjaya cikgu ni... bagi dla.. cikgu2... tak kiralah darjah berapa pun..merupakan kerjaya yg cukup mulia... lebih2 lagi yg menjaga darjah 1... kena kuat minda, emosi dan kena pandai gunakan psychological skill...

I love teachers...........

atie said...

dla~the very mencabar ok...